بارگاه رضوی میعادگاه محبان اهل بیت در شب قدر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۸۶۴۳
به گزارش خبرنگار مهر، فرارسیدن ماه رمضان، ماه میهمانی خدا همواره برای مسلمانان شادیآور بوده، ماهی که از ابتدای آن درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده شده و بندگان با عبودیت به درگاه خداوند بر سر این سفرهی بزرگ الهی مینشینند.
ماه رمضان عرصه وسیع عبادت خلوت با معبود است؛ میدانی که خداوند برای بندگانش فراهم آورده تا با سی روز روزه داری و راز و نیاز و خلوت با پروردگار که ارزش ثواب آن بیش از هر زمان دیگری ست، روح خود را جلا داده و غبار آلوده گناهان را از جان خود بشویند و به درگاه ابدیت نزدیک تر شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میهمانی خدا که از نیمه میگذرد، آن روی غمناک ماه نمایان میشود و آسمان رنگ حزن و اندوه به خود میگیرد، اندوهی که از رسیدن ایام شهادت اِمامُ المُتَّقین حضرت علی علیه السلام ناشی میشود، شهادتی که در عین مظلومیت مولی الموحدین علیه السلام و در شب قدر یعنی شب نزول قرآن اتفاق میافتد.
این روزها شهر رنگ و بویی علوی به خود گرفته و سیاه پوش شهادت امیر المؤمنین علیه السلام و بارگاه منور رضوی، میعادگاه دلدادگان اهل بیت (ع) است.
محبان اهل بیت عصمت و طهارت در عزای این امام بزرگوار رخت سیاه خود را آماده میکنند و با پوشانیدن لباس عزا بر تن، با قرآن و کتاب دعا به دست، آماده عزاداری میشوند، هر کس به نوبه خود مشغول به دعاست یکی نماز شب قدر میخواند، دیگری سوره دخان و دیگری دعای جوشن کبیر را قرائت میکند.
در این لیالی انجام اعمال مخصوص مثل خواندن نماز شب قدر، قرائت دعای جوشن کبیر، سورههای عنکبوت، دخان و روم توصیه شده است؛ آنها تا به سحرگاه شب زنده داری میکنند و به دعا و ثنا مشغول میشوند، شور و حالی عجیب و وصف نشدنی برپاست همه با چشمانی گریان و لبهایی زمزمه کنان گویی خواستار چیزی مشترک هستند و با فریادهای الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب از جانب پروردگار و با گشودن قرآنها مقابل سر و قرار دادن آن در بالای سر طلب آمرزش میکنند.
در این شب مردم با واسطه قرار دادن و قسم به قرآن و ائمهی اطهار خواستار بخشش از جانب خدای بزرگ میشوند تا مقدرات یک ساله برای آنها نوشته شود، در هر کوی و برزن از این دیار هئیات و تکایا کم کم آماده عزاداری و ارائه خدمت به عزاداران میشوند گویی خیل دلدادگان این حضرت از شمار خارج شده میشود و فضایی روحانی و معنوی در شهر حاکم است فضایی آمیخته با وجود پر برکت امام رضا علیه السلام.
کد خبر 5472079منبع: مهر
کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد ماه رمضان 1401 شب قدر بوشهر ویروس کرونا ماه رمضان 1401 کرمانشاه آمار کرونا ارتش جمهوری اسلامی ایران خراسان رضوی مشهد شب های قدر شب قدر گرگان ایلام هفته هنر انقلاب اسلامی روز ارتش علیه السلام شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
وی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
وی اظهار داشت: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
انتهای پیام/